שיווי משקל

יציבה:
לא פעם  אנו שומעים על אנשים, במיוחד קשישים, שמועדים ברחוב או בבית, נחבלים באזור האגן ומתקשים להתאושש במשך חודשים ארוכים. לרוב הנפילה נגרמת מאובדן שיווי משקל. על פניו אפשר אולי לחשוב כי אובדן שיווי משקל נגרם באופן מקרי, אך למעשה יש לכך הסבר פיזיולוגי ברור ועל כן ניתן גם למנוע מצב זה. מגיל 40 יורד תפקודן של המערכות השונות באופן משמעותי. פעילות גופנית מותאמת יכולה למנוע ירידה בתפקודן של המערכת העצבית ומערכת השלד
מסתבר שלשיפור היציבה הרבה מאוד דרכים, ביניהן גם אביזרי כושר ביתיים שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים לרכוש ולהשתמש בהם בקלות. רוב המכשירים שמשפרים את היציבה, הם אלה שיוציאו אותנו משיווי משקל וממנח יציב ויחייבו אותנו לגייס את שרירי היציבה, שרירי הבטן והגב העמוקים על מנת לאזן את הגוף.
 הפיט-בול (פיזיובול),
הוא אביזר כושר ביתי ומוכר מאוד הכדור מגיע במספר גדלים 65,55 75 ס"מ ומאפשר לבצע עליו מגוון עצום של תרגילים בעמידה, בישיבה ובשכיבה, התרגילים שמתבצעים עליו מערערים את שיווי המשקל ומחייבים אותנו לגייס את שרירי היציבה מחירו נע בטווח  שבין: 70-445 שקל.  מסתבר שטווח מחירים זה משקף את רוב המוצרים בתחום הכושר- מדוע טווח המחירים גדול כ"כ?... בגלל האיכות.
ציוד שמיובא מאירופה הוא תמיד יקר יותר מציוד המיובא מהמזרח, שנית ככל שהכדור כבד יותר ויש בו יותר חומר, הוא נעשה יקר יותר בנוסף בכדורים הטובים והיקרים יותר, ישנו מנגנון ABS מנגנון זה גורם לאוויר לרדת בעדינות ולא להתפוצץ אפילו אם הוא עומד בחום או אם נועצים בו סכין. לקנות אביזר איכותי זה בדיוק כמו לקנות טלוויזיה של חברה ידועה ואיכותית לעומת ג'ינס שאיננה חשוב להתאים את הכדור למטרות, אם אתם עומדים להשתמש בכדור ללא הרף, קנו כדור יקר ואיכותי, אבל עבור מתאמן רגיל כדור במחיר בינוני יספיק.
 
כדור מעניין ופחות מוכר בשוק, מציעה חברת אוניספורט הכדור- Ballast ball
 הינו מבית בוסו, הינו כדור הדומה לכדור הפיטבול רק שהוא  ממולא בחצץ גרוס, הוא עשוי מחומר עמיד וניתן לנפחו לגודל שנע בין 55 ס"מ ל65 ס"מ.
בהנחתו על הרצפה הוא נשאר יציב ללא תזוזה בכול המישורים והכיוונים, האפשריים. משקלו 2.5 ק"ג  והוא מאפשר עבודה אפקטיבית על-ידי נשיאתו תוך כדי תנועה. לכדור יש את כל יתרונות העבודה כמו בעבודה על פיטבול כלומר: גירוי השרירים מייצבים, שיפור שיווי המשקל ושימוש בו כמשטח בלתי יציב הגורם לגיוס יחידות מוטוריות נוספות באימון.
החידוש בו הוא משקלו אשר הופך את האימון למאתגר יותר ומאפשר עבודת כוח שלא התאפשרה עד היום עם הכדורים הרגילים.
 ניסים זוארץ, יתרון נוסף לכדור זה הוא העובדה שהוא יציב יותר מכדורי פיטבול רגילים ובכך מתאפשרת עליו עבודה גם לאוכלוסיה מבוגרת ולאנשים שנמצאים בשלבים ראשונים בפיתוח היציבה.
 
 
 
BOSU - BOth Side Up- בוסו
 
הBOSU הינו אביזר לאימון שרירי הCORE (שרירי הבטן העמוקים) דרך עבודה על שיווי משקל, מהירות תגובה, עבודת CARDIO וחיזוק שרירים פריפריאליים.
הבוסו מורכב מבסיס יציב העשוי מפלסטיק קשיח ומעליו חצי כדור גומי אלסטי. ניתן להשתמש בבוסו כאשר הוא מונח על בסיסו לתרגול בעמידה ותנועה וכמו כן ניתן להשתמש בו כשהוא מונח על חלקו הפחות יציב (חצי הכדור) לעבודה בעמידה בעמדות שונות, ישיבה ושכיבה במנחים רבים ומגוונים, העבודה על המשטח הלא יציב בשני המצבים הנ"ל מאתגרת מספר רב של יחידות מוטוריות בגוף להשגת יעילות אימון מרבית.
כי המטרה העיקרית לעבודה על הבוסו הינה עבודה על מערכת שיווי המשקל, במערכת זו אנו משתמשים מהיום הראשון בו אנו מחזיקים את עצמנו בתור תינוקות והיא נחלשת ככל שעולים בגיל, לכן חשוב מאוד לעבוד עליה היטב באימונים בכדי שביום יום התפקוד שלה יהיה יעיל יותר. כמו כן, תוך כדי עבודה על הבוסו נכנסות לעבודה מערכות נוספות הנמצאות בתוך הגוף כמו המערכת הפרופריוספטית, מערכת חשובה ביותר לשמירה על היציבה שלנו ועל ההתמצאות שלנו במרחב. ניתן להבין מכך שעבודה על הבוסו חשובה לכל הגילאים מילדים ועד מבוגרים, כי למעשה כשאנחנו מבצעים תרגילים על הבוסו אנו עובדים על כל הגוף בכלל ועל שרירי היציבה העמוקים בפרט
למבוגרים מומלץ להתחיל את העבודה ליד קיר בו ניתן לאחוז ולהתייצב.
 
 
גלילים (רולר וחצי רולר)
הגליל כשמו כן הוא, גליל העשוי חומר קשיח מוקצף וקל, למרות קשיחותו הוא משנה את צורתו כששוכבים עליו ויכול לחזור לצורתו הקודמת.  ניתן לשכב עליו ולבצע תרגילים המשפרים את שיווי המשקל, הגליל משמש לתרגול יציבות ותנועת אגן הירכיים ובאותה עת יכול לשכלל את טווח התנועה ולעזור בפיתוח גמישות וכוח.
 
יתרון נוסף- כי בעזרת הגליל ניתן להגיע ל"טריגר פוינס"- נקודות מעוררות כאב =נמ"כ, מעבירים את הגליל על נקודות אלה ובאופן הזה משכחים את הכאב, מעין תחליף למסאז'. נוהגים להשתמש בגליל בעיקר בשיעורי פילאטיס ובטיפולי מגע בפלדנקרייז.
 
 
 
 
 
 
פיתה –
הינה כרית אוויר לעבודת חיזוק, שיווי משקל תרגול פרופריוספציה. הפיתה מגיעה בכמה גדלים ובהתאם לגודל נקבע מחירה, חלקה העליון משונן כדי למנוע החלקה. ניתן לשלב את העבודה על הפיתה עם אביזריי אימון נוספים כגון גומיות, משקולות וכו'. הפיתה אף היא משמשת כמשטח לא יציב עליו ניתן לעמוד/לשבת או להניח רגל או יד ובכך להוציא את הגוף משיווי משקל.
 
 
ארוסטייפ- AEROSTEP
היא פיתה – מדרגה, היא מאד יציבה וידידותית הייחוד של האיירוסטפ הוא שהיא משמשת הן כמדרגה והן כמשטח עבודה של הפיתה הרגילה. היא יחסית יציבה ביחס לפיתה ועל כן מתאימה בעיקר לאוכלוסיה המבוגרת שסובלת מבעיות שיווי משקל היא בשימוש גדול גם בקרב פיזיותרפיסטים.
 
 
 
כדור קטן Overball
כדור זה הינו כדור קטן, מזכיר כדור משחקים של ילדים, גם בקרה זה ניתן להניח יד/רגל או איבר גוף אחר על הכדור, באופן הזה מתערערת היציבות וניתן לשפר אותה במהלך התרגול. השימוש בכדור הקטן נפוץ בשיעורים למניעה וטיפול באוסטיאופורוזיס (בריחת סידן), כיוון שניתן ללחוץ עליו ולבצע תרגילים במנחים של דחיסה אשר תורמים להעלאת צפיפות העצם.
אביזר זה הוא הזול מבין האביזרים שהוצגו, ולמרות היותו פשוט וזול הוא יכול לשמש למגוון תרגילים בעמידה, שכיבה ובישיבה.
 
 
 
 
 

 


תפריט דף הבית טלפוןwazeפייסבוק